Cargando Eventos

« Todos los Eventos

  • Este evento ha pasado.

Presentación de la revista Parentheses # 3

19th noviembre 2019-7:00 pm - 8:30 pm

Presentación de Parentheses # 3

Con la participación de los poetas Erin Brady, Xènia Gasull, Craig Martin Getz, Nilton Santiago, Siobhan Tebbs y Beatriz Viol


 

Dins la cova
(Xènia Gasull)

Llisquem resseguint la serp infinita coberta de sal. Ens endinsem cap a les muntanyes, que s’alcen davant meu com tòtems majestuosos, vestits de blanc pur amb faldes d’avets pèl-rojos.

En Pol i en Jean dormen, Nick Cave travessa els altaveus i m’estremeixo de plaer. Els meus ulls miren diferent. Estan entelats per la descoberta d’un planeta desconegut. Sóc un astronauta. Sóc una monja davant Déu. Alguna cosa s’ha desprès del meu cos. Sóc lleugera. Sóc una muntanya.

La llum avança i modela la pel·lícula, la trajectòria del cotxe canvia l’enquadrament i el relat d’aquesta visió brolla a cada pas, a cada cop de volant.

Pare i fill dormen, aliens a la mística que em regala la Terra. Jo en sóc la guardiana dins la nostra cova. Somric. Sento un calfred i una gota resta al llagrimal: sóc lliure.

Vull congelar-me amb la neu i mai més ser aigua. Vull convertir aquesta carretera en un circuit tancat, girant al orbitant dels pics gelats, reclosa en un interior a vint-i-dos graus i sense haver de decidir cap on m’haig de dirigir.

 

The Museum of Wind
(Craig Martin Getz)

I never know exactly how many roses to buy,
an even number or odd. There’s something less

mathematical about odd numbers, the way they call
out, arrange your gaze, more harmonious. Fifty-eight

is definitely out of the question. Maybe five or eight.
I could add the two together; that comes to thirteen

though the price’s getting up there. I could do one plus
three is four, but that’s even, and you deserve more.

Ah, to be a florist in my child eyes. Before an architect,
before a vet. That me’s scattered around the basement,

on piles of foam, in bean bag chairs; a forgotten hamster
running on a treadmill in a castle of yellow tubes, a goldfish

swimming ever-shallower circles in gray turdy muck;
thinking about flower arrangements, convinced

there would be Zen competitions in Hawaii,
bowing and kneeling in Osaka, birds of paradise.

And meanwhile, in Spain, there were autumn cranes
gargling castanets on a church tower,

you feigning siestas with Captain Thunder
in a valley of wooly mattress, a handful of those fifty-eight

years ago, arranging your own flowers.
Little did we know, the wind was already ghosting

through the cracks of a place even before
the place got built, the so-called

Museum of Wind; built, like all museums, after the fact,
a homage to the fact, the accumulation of the fact:

the blue blue breeze in the early early morning,
blowing off your back and across the tundra of our bed.

There is a certain quality to this particular wind
that it really deserves its own room in the museum.

We’re collectors. I would like to believe I’ve convinced myself
I think I accept and even embrace the wind now.

Aragonese wind comes from the mountains church bells
still toss their pleas at, a foreign landscape I’ve become

familiar with. Pulling down the husk, the grin of corn and lust
is not as ripe as it used to be, no longer your December crop.

A thousand and one stainless steel windmills churn the plateau
the twisting and turning road used to cross

today, on our way back to the big city, and I don’t know
how many roses to buy you for your birthday.

 

Después de partir
(Beatriz Viol)

A veces cuando sentimos miedo
viene el recuerdo de una plaza,
una iglesia,
un reloj que marca lentas las horas,
igual que en los lugares en los que nunca pasa nada.

Nuestro cuerpo siente frío
y echa de menos la hoguera,
y las noches en las que ir a dormir temprano,
bajo mantas pesadas y música de grillos.

A veces cuando sentimos miedo
nos ronda la cabeza
un pueblo,
aunque nunca hayamos tenido pueblo,
aunque seamos hijos de emigrantes,
viajeros, exiliados,
y naciéramos en un camino
que no hace más que perderse.

Un pueblo aparece a veces
en un lugar insospechado,
como en un poema,
y lo pisamos sin miedo,
más allá de la tierra mojada.
Lo cruzamos.

Somos de un camino
y de los pueblos que respiramos.
Seguimos vivos después de partir.

 

Erin Brady ha publicado poemas en Amaryllis, Sky Island Journal and borrowed silence.

 

Craig Martin Getz es el autor de Suicide, 1964, y un nuevo libro, Billy Goat.

 

Xènia Gasull es la dueña del proyecto cultural Mecànic. «Dins la cova» (en Parentheses) es su primera publicación.

 

Nilton Santiago es el autor de El equipaje de ángel, Las musas han ido de copas, La historia universal de etcétera.

 

Siobhan Tebbs es poeta y escritora de ficción residente en Barcelona.

 

Beatriz Viol es la autora de Los mapas perdidos Hallar la casa.

 

Detalles

Fecha:
19th noviembre 2019
Hora:
7:00 pm - 8:30 pm
Categoría del Evento:

Organizadores

Animal Sospechoso
parentheses

Local

Librería animal sospechoso
Ventalló, 9
Barcelona, Barcelona 08025 España
+ Google Map
Web:
https://animalsospechosoeditor.com

Enviar comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *